Formula Student


Formula Student (též Formula SAE) je konstrukční soutěž pro studenty inženýrských škol. Vznikla v USA v roce 1981. Od roku 1998 existuje její evropská odnož, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a prakticky stejná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádá 12 jednotlivých soutěží po celém světě. V současné době v seriálů Formula Student/SAE soutěží více než 500 univerzitních týmů z celého světa.

Formula Student/SAE je konstrukční úkol, který by mohla položit jakákoliv automobilová výrobní firma. Zadáno je fiktivní výběrové řízení na vývoj vozu formulového typu. Zákazník, pro kterého je vůz určen, je víkendový neprofesionální závodník holdující autokrosu nebo sprintu. Vůz proto musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný. Vůz by tedy měl být také esteticky na úrovni, pohodlný a využívat co nejvíce běžně dostupných součástí. Produkční plán je 1000 vozů za rok. Týmy pak mají za úkol vvyvinutý vůz demonstrovat jedním prototypem.

Úkol zní: Navrhnout vůz, který co nejlépe splňuje uvedené požadavky. Na konci bude vůz porovnán s návrhy konkurence. A pouze nejlepší návrh se dočká „výroby“.

Že jsou závody skvělá věc se můžete přesvědčit v následující fotogalerii.

 

Disciplíny


Static Events: (Statické disciplíny v paddocku)

Konstrukční návrh (Engineering design report – 150 bodů): komisaři hodnotí vůz z hlediska použitých konstrukčních řešení a vyspělosti návrhu. Řešení je třeba doložit výpočty a simulacemi.
Analýza nákladů (Cost report – 100 bodů): hodnotí se cena vozu a správná kalkulace jeho výrobní ceny v případné reálné sériové výrobě.
Marketingový plán (Business plan – 75 bodů): před zástupci fiktivní firmy je potřeba obhájit plán na sériovou výrobu našeho prototypového vozu.

Bezpečnostní testy nutné pro vstup do dynamických disciplín:

Technical & Safety Scrutineering (Technika a bezpečnost)
Tilt Test (Náklonová zkouška)
Brake & Noise Test (Zkouška brzd a hluku)

Dynamic Events: (Dynamické, jízdní soutěže)

Akcelerace (75 bodů)zrychlení vozu na trati dlouhé 75m s pevným startem.
Jízda v osmičce (Skid-pad – 50 bodů): jízda na trati ve tvaru osmičky, kde se hodnotí čas průjezdu, pro zhodnocení kvalit podvozku.
Autokros (Autocross – 150 bodů): jízda na úzké technické trati pro hodnocení zrychlení, brždění a ovladatelnosti. Slouží zároveň jako kvalifikace do Endurance.
Endurance & Fuel economy (350 + 50 bodů)vytrvalostní závod ověřující všechny systémy vozu při okruhovém závodě na 22km s povinnou výměnou jezdců v polovině ujeté vzdálenosti. Hodnotí se též spotřeba paliva.

FOTO: CTU CarTech, FSG